Câștigătoarea concursului de recenzii Aventurează-te în lectură!

Concursul BookMag pentru bloggeri Aventurează-te în lectură! dedicat romanelor de aventuri are o câștigătoare: Ramona, autoarea blogului Nobody’s Perfect, pentru recenzia romanului Oameni Feroce de Dirk Wittenborn, apărut la editura Trei. Ramona primește un voucher în baza căruia poate să își aleagă cărți în valoare de 200 de lei din elefant.ro.

Dirk Wittenborn – Oameni Feroce

Daily Mirror: „Impresionant…aruncă în aer ipocrizia visului american“

The Times: „Modern și feroce … oferă o privire nemiloasă asupra corupției celor foarte bogați.“

Sunday Telegraph: „Deopotrivă sălbatică și amuzantă“

Chiar și autorul Dirk Wittenborn ne zice despre romanul său că este „o carte despre o adolescență într-o Americă a libertăților depline, care aduce în prim plan intimitatea și frumusețea anilor autodistrugători când sexul era liber, iar cocaina nu dădea dependență“.

Cartea lui Dirk Wittenborn Oameni Feroce este un roman cinematografic, cu o poveste interesantă. Nu este o carte pe care o puteți citi în metrou sau tramvai, ci este o carte pe care trebuie să o savurați pe îndelete, acasă, într-un fotoliu, cu o cească de ceai alături.

Oameni Feroce e povestea unui adolescent de 15 ani din anii ’70, Finn Earl, fiul unui antropolog ocupat cu studierea celor mai rai oameni de pe Pământ, tribul Yanomamo, și a unei maseuze blocată în tinerețea ei hippie, dependentă de cocaină și cu o viață sexuală care străbate peretele dintre camera sa și cea a fiului său cu hormonu-n gât. Finn este un băiat deștept, dar pe care nu îl preocupă cartea și nu învață foarte bine.

Printr-un concurs de împrejurări fericite/nefericite (depinde din perspectiva cui este privită situația) în care sunt implicați Finn, un plic de cocaină și o secție de poliție, mama și fiul său se mută din New York în Vlyvalle, mama baiatului, primind o slujbă și o locuință de la un domn Osbourne, un bătrân bogat care se atașează de ea.

Nu poți ști când ai intrat în Vlyvalle, pentru că nu vezi străzi, locuințe și restul reperelor pentru un orășel. Vezi doar păduri. Comunitatea din Vlyvalle e una exclusivistă, iar Finn si mama sa se străduiesc să se integreze în elita locului. Băiatul își trage gagică, pe Maya, nepoata domnului Osburne, așa ca să moară dușmanii lui, și se împrietenește și cu Bryce, fratele pedant al Mayei. Finn descoperă treptat că oamenii din Vlyvalle sunt mai sălbatici decât cei din tribul Yanomamo (cineva îi atacă într-o noapte, iar bestia cu chip de om se dovedește a fi unul dintre prietenii săi bogați, cineva dă foc unei case și mama Mayei e salvată dintr-un ghinion de Finn).

Prima jumătate a cărții mi-a plăcut mult, dar a doua m-a cam dezamăgit. Ideea lui Wittenborn e că cei super-bogați sunt putrezi, că privilegiile de clasă sunt rădacina tuturor relelor și că, în lipsa nevoii de a se zbate pentru a trăi, oamenii o iau razna. Dar oamenii bogați din Oameni feroce sunt mult prea vicioși pentru a constitui o regulă. Mai degrabă decât o privire critică asupra claselor sociale din America anilor ’70, Oameni feroce pare să fie scoasă din imaginația unui adolescent frustrat de faptul că nu aparține clasei privilegiate. Este o carte a excepțiilor (Finn e extrem de naiv și nu prea înțelege ce se întâmplă în jurul lui, inamicii lui sunt caricaturali).

Sexualitate, pierderea inocenţei, prima iubire, droguri, bătălii pierdute şi câştigate, toate sunt prezentate din perspectiva lui Finn. Ce-mi place la Finn este că nu încearcă să se bage pe sub pielea oamenilor feroce, ci îi respectă pe cei care merită respectaţi şi îi evită politicos pe cei care nu merită respect. Este un puşti cu valori morale admirabile, deşi se află la vârsta la care în mod normal se declanşează rebeliunea.

Autorul nu a fost inspirat în mod special de un personaj literar. Finn se înscrie atât în linia clasică a outsider-ului, cât și în tradiția cărților ce tratează trecea la maturitate. Unele dintre personajele după care s-a inspirat au fost: Huckleberry Finn, Tom Swayer și Holden Caulfied. Autorul a încercat să pună în Finn atât ceva special cât și ceva real.

Titlul cărți este reprezentativ, cuvântul feroce fiind utilizat într-un sens peiorativ. Cartea a beneficiat și de o ecranizare cu același titlu, în anul 2005, în rolurile principale fiind Diane Lane (Liz Earl), Anton Yelchin (Finn Earl), Donald Sutherland (Ogden Osbourne), Chris Evans (Bryce Langley) și Kristen Stewart (Maya Langley).

Back to top